E-postmarknadsföring har fem måsten

Även om du aldrig har jobbat med e-postmarknadsföring tidigare eller om du anser dig vara erfaren på området så är det några punkter som du bör följa. Punkter som ökar lönsamheten och gör att du når betydligt bättre resultat med din e-postmarknadsföring.

Skaffa mailadresser till E-postmarknadsföringen

E-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring

För att kunna genomföra e-postmarknadsföring behövs mailadresser. Dessa går antingen att köpa in eller få genom att konsumenten själv uppger sin mailadress. Exempelvis har nästan alla stora klädbutiker en ruta där konsumenten kan fylla i sin email för att sedan vara med på listan som får reklam regelbundet. Det är denna ruta som man bör placera på ett lämpligt ställe på webbplatsen. Gör det enkelt och tydligt för besökarna att se den och det är också viktig att de även ska förstå varför de ska uppge mailadressen. Vad är det de får för detta?

Uppmärksamhet i brevet tidigt

Precis som kvällstidningar säljer lösnummer med slående rubriker och lockande undertexter så ger e-postmarknadsföringen bäst resultat om man jobbar med lockande rubriker i början av mailet. Det gäller att fånga läsarens intresse tidigt eftersom man vanligtvis bara har någon sekund av läsarens intresse innan läsaren bestämmer om mailet läses vidare eller slängs bort.

Förkorta och förminska

Det finns ett uttryck som heter ”Less is More” vilket syftar på att det oftast blir bättre om man jobbar med mindre mängder. Detta stämmer även vid e-postmarknadsföring. Det har visat sig att få bilder är bättre än många och att läsaren vill kunna se så stora delar av mailet på en gång på skärmen. Var hellre kortfattad och lägg till ”Läs mer här” eller liknande. Kom ihåg att syftet med e-postmarknadsföring inte i första hand är att sälja utan att få in kunden på webbplatsen. Köpbeslut ska alltså inte behöva tas redan vid läsandet av mailet.

Var mobil – tänk mobil

Allt fler läser sin mail i mobilen. Det gör att man även bör tänka mobilt när mailet utformas. Det är nämligen stor skillnad på hur man upplever ett mailbudskap via mobilen eller via datorn. Se även till att djuplänka till relevant sida från mailet istället för bara till företagets landningssida. Med tanke på att det tar längre tid att surfa mobilt än vid en dator är det viktigt att man landar rätt tidigt.

”Kan du inte läsa….”

En nackdel med e-postmarknadsföring är att mottagaren inte i alla tillfällen kan läsa det som skrivs. Detta är något som extremt sällan dyker upp vid klassisk fysisk reklamutskick. För att undvika att personer slänger mailen i dessa fall ska alltid en text stå högst upp med exempelvis ”Ser mailet konstigt ut? Klicka här”. Länken ska då gå till en sida på webben där mailet även går att se i html-format.

Dela artikeln med en kollega

Andra nyheter

Förändringar i nya dataskyddslagen

Dagens ungdomar är så mediavana att åldern bör sänkas från 16 år till 13 år för samtycke som ger företag rätten att spara och hantera konsumentens personuppgifter. Det är ett av de förslag som...

Snäv definition kan skapa problem

En för snäv definition av ”samtycke vid avtal” kan resultera i stora problem för företag och skapa en snedvriden konkurrenssituation menar DMA UK som kritiserar ICO (Motsvarighet till Datainspektionen i Storbritannien) för deras nya...

Höga böter för företag som struntade i NIX

Personer som är registrerade i spärrtjänsten NIX-telefon ska inte bli kontaktade av företag som inte givits medgivande att få kontakta personen. Detta är däremot något som två företag valt att strunta i vilket skapat...

Hårdare regler för NIX-spärrtjänst

De nya reglerna kring NIX-spärrtjänst innebär i korthet att ett medgivande enbart ska gälla i tre månader och att konsumenten måste godkänna alla företag som medgivandet ska gälla för. ” Vi gör nu en...