E-postutskick som kampanj

E-postutskick är en metod som används i marknadsföringssammanhang. Att inkorgen har blivit den nya brevlådan råder det inget tvivel om och det finns till och med kunder som föredrar e-post. Därför har det blivit effektivt att nå ut till kunder via e-postkanalen. För att genomföra en e-postmarknadsföringskampanj, eller ett e-postutskick, krävs det två saker förutom själva kampanjen. Dels behövs den en optimerad layout för att e-postutskicket skall se så attraktivt ut som möjligt. Den andra delen som krävs är rätt mailadresser. När man talar om layout för e-postutskick talar man egentligen om konverteringen, det vill säga hur många kunder som svarar eller klickar på utskicket. Idag finns det metoder för att beräkna exakt hur många kunder som ser e-postutskicket, öppnar mailet eller klickar på länkarna. Det har alltså blivit enkelt att effektivt mäta hur väl ett e-postutskick går.

Konvertering av e-postutskicket

E-postutskick

När man talar om konvertering så är det viktigt för företag att ta del av den statistiken eftersom att man då på ett effektivt sätt kan räkna på customer acquisition cost. Ett e-postutskick har därför sina fördelar i jämförelse med vanlig post vilket även tydligt kan ses av efterfrågan på marknaden. Detta har givetvis även marknaden tagit fasta på och en vanlig betalningsmodell är att man tar betalt per klick eller öppnande av e-postutskicket.

Adresslistor till e-postutskick

E-postutskick görs vanligen till företag men e-postutskicken kan också riktas mot privatpersoner. För att ett e-postutskick skall bli så effektivt som möjligt måste rätt listor köpas av en adressleverantör. Processen för att leverantörer skall kunna samla in den information som krävs för att adresslistorna skall bli så bra som möjligt är komplex. Det handlar om att samla in mycket data från olika källor som samtidigt skall vara uppdaterade till den senaste informationen. För att läsa mer om e-postutskick går det bra att trycka här.

Dela artikeln med en kollega

Andra nyheter

Förändringar i nya dataskyddslagen

Dagens ungdomar är så mediavana att åldern bör sänkas från 16 år till 13 år för samtycke som ger företag rätten att spara och hantera konsumentens personuppgifter. Det är ett av de förslag som...

Snäv definition kan skapa problem

En för snäv definition av ”samtycke vid avtal” kan resultera i stora problem för företag och skapa en snedvriden konkurrenssituation menar DMA UK som kritiserar ICO (Motsvarighet till Datainspektionen i Storbritannien) för deras nya...

Höga böter för företag som struntade i NIX

Personer som är registrerade i spärrtjänsten NIX-telefon ska inte bli kontaktade av företag som inte givits medgivande att få kontakta personen. Detta är däremot något som två företag valt att strunta i vilket skapat...

Hårdare regler för NIX-spärrtjänst

De nya reglerna kring NIX-spärrtjänst innebär i korthet att ett medgivande enbart ska gälla i tre månader och att konsumenten måste godkänna alla företag som medgivandet ska gälla för. ” Vi gör nu en...