Effektivisera e-post utskick

De som arbetar med e-post utskick använder sig vanligtvis av en tjänst som gör att man skicka mängder av mail och samtidigt kommer man kunna se statistik över hur många som klickat på länkar i e-post utskicken. Det som alltid är intressant att följa är 1. Hur många får mailet? 2. Hur många procent öppnar det? 3. Hur många procent klickar på en länk?

Alla tre punkter går att påverka och följande punkter kan man tänka på för att öka klickfrekvensen vid e-post utskick.

e-post utskick

Snabbguide till e-post utskick

1. Mobilen är ett måste
Att inte mobilanpassa sina e-post utskick är att gräva en grop till sig själv. Antalet personer som läser mailen via mobilen är mycket stort och att då missa dessa för att utskicket inte är anpassat för mobila läsare är inte genomtänkt.

2. Uppmana men övertyga inte
Då man ska hålla sig relativt kort i e-post utskick ser det helt normalt ut med länkar som ”Läs mer” eller ”klicka här för att se”. Det är en tydlig uppmaning men det är inte en säljande övertygande text. Det man bör hålla sig borta ifrån i all forma av modern marknadsföring är t.ex. ”Klicka här NU för att få det unika erbjudandet som bara gäller för dig”. Det upplevs inte trovärdigt.

3. Var går länken
Oavsett om det gäller länkar i e-post utskick eller på internet så har svensken blivit mer skeptisk till att klicka sig vidare om man inte vet var länken går. Både av den orsaken och för att det upplevs mer seriöst bör man i text vara tydlig med detta. Det behöver inte vara långt utan kan vara ”REA på Skoavdelningen – Klicka här för att läsa mer”.

4. Markera länkarna
Alla länkar i e-post utskicket ska vara tydligt markerade för att man lätt ska förstå att man kan klicka sig vidare för att få mer information. Detta gäller även om man i texten är tydlig med att det är en länk med ex. ”Klicka här”.

Ett vanligt alternativ är att göra länken i e-post utskicket blå och understruken. Andra alternativ är att lägga skugga, göra texten fet eller i en annan färg än resterande text. Det viktigast är ändå att man håller samma stil över hela e-postutskicket. Länkarna bör alltså vara utformade på samma sätt och dessutom inte vara för många per utskick.

Dela artikeln med en kollega

Andra nyheter

Förändringar i nya dataskyddslagen

Dagens ungdomar är så mediavana att åldern bör sänkas från 16 år till 13 år för samtycke som ger företag rätten att spara och hantera konsumentens personuppgifter. Det är ett av de förslag som...

Snäv definition kan skapa problem

En för snäv definition av ”samtycke vid avtal” kan resultera i stora problem för företag och skapa en snedvriden konkurrenssituation menar DMA UK som kritiserar ICO (Motsvarighet till Datainspektionen i Storbritannien) för deras nya...

Höga böter för företag som struntade i NIX

Personer som är registrerade i spärrtjänsten NIX-telefon ska inte bli kontaktade av företag som inte givits medgivande att få kontakta personen. Detta är däremot något som två företag valt att strunta i vilket skapat...

Hårdare regler för NIX-spärrtjänst

De nya reglerna kring NIX-spärrtjänst innebär i korthet att ett medgivande enbart ska gälla i tre månader och att konsumenten måste godkänna alla företag som medgivandet ska gälla för. ” Vi gör nu en...