E-handeln fortsätter att göra landvinningar mot de fysiska butikerna, vilket blev extra kännbart under årets Black Friday. Men det innebär också högre press på effektiv digital kommunikation, inte minst genom e-postmarknadsföring.

Föga förvånande var Black Friday återigen en försäljningsmässig succé. Och trenden går allt mer mot e-handel. HUI research rapporterar att handeln i köpcentrum minskade med 3 procent jämfört med förra året. Samtidigt meddelar Post Nord att man slagit rekord i antal paket som passerat deras terminaler med sammanlagt 702 000 stycken under ett och samma dygn.

 

Som bekant är Black Friday en stor möjlighet att rekrytera epost-prenumeranter. Många aktörer använder också nyhetsbrevet som startskott för rea-dagen, genom bland annat förskottserbjudanden och andra typer av digitala aktiveringar.

 

På det stora hela kan man se koncentration av handeln mot specifika tidpunkter och händelser. Liksom i fjol handlade var tredje svensk någonting under Black Friday, där kläder och hemelektronik var de populäraste kategorierna.

 

Det ställer i sin tur högre krav på smart e-postmarknadsföring. Med andra ord är det mer som står på spel inför varje reaperiod – om det så är julhandeln, Black Friday, Bokrean, sommarrean, eller Back to School. Men det innebär såklart också en fantastisk möjlighet att bygga relationer med nya och gamla e-handelskunder.

 

 

 

Källa: PostNord / Cision

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>