NIX-registret mot ny lagändring

NIX-registret

Enligt den lag som idag gäller får telefonförsäljare ringa alla privatpersoner som inte aktivt tagit ställning mot telefonförsäljare, d.v.s. anmält sitt nummer på NIX-registret. Kravet ligger alltså på att privatpersonen själv aktivt väljer bort försäljningsreklamen. Detta i likhet med direktreklam som delas ut så länge man inte satt upp skylt med texten ”Ej reklam tack” på brevlådan.

Men nu föreslår konsumentverket att reglerna kring NIX-registret ska ändras. Målet är att det ska bli helt omvänt. Med andra ord att man per automatik blir spärrad från telefonförsäljare om man inte själv valt att bli uppringd.

Förändring i NIX-registret kan vara dödsstöten för telefonförsäljare

För konsumenten kan det förslag som konsumentverket lagt angående NIX-registrets funktion låta positivt och vid en undersökning visade det sig även att 96% av de tillfrågade gärna slipper telefonförsäljare. Detta i en undersökning där hela 20.000personer besvarade frågan, enligt Sveriges Radio.

Bland annat Tina Wahlroth (Vd för den branschorganisation där bland annat telefonförsäljare ingår) är mycket kritisk mot denna förändring då det skulle kunna innebära en negativ utveckling för många företag som jobbar inom denna bransch. I längden skulle det alltså kunna resultera i stora nedskärningar inom telemarketingbranschen. Detta eftersom de har betydligt färre att ringa.

Opt-in – Som vid mail

Genomförs förslaget får telefonförsäljare enbart ringa till de som uppgett att detta är okej. Detta kan liknas med mailutskick som enbart får skickas ut till privatpersoner som angett att de är villiga att ta emot reklammail. Detta kallas Opt-in dvs att man själv valt att ge ut sin mailadress för att kunna ta emot reklam eller nyhetsbrev. Mailadressen kan ha getts ut vid ett tidigare köp, vid en tävling eller annat där uppgifter krävs för att delta.

Då konsumentverket just nämner att de är ute efter att skapa en motsatt funktion för NIX-registret så är det lätt att tro att ingen kommer ringa så länge man inte uppger sitt nummer i registret. Men en trolig utveckling är istället att företagen kommer jobba mer aktivt med Opt-in kampanjer. Detta i likhet med hur de idag jobbar hårt för att samla in mailadresser.

Kanske kan denna förändring av NIX-registret därmed få en viss bakvänd funktion. Tidigare har företag hoppat över att ringa de som är med NIX-registret, detta eftersom de har så många andra att ringa. På så vis har det fått önskad effekt – i alla fall oftast. Men om man istället inte får ringa och företagen behöver får in numret via Opt-in kan kampanjer/tävlingar och annat genomföras för att man ska uppge sitt nummer. Detta utan att privatpersonerna är medvetna om att man faktiskt därmed godkänner telefonförsäljare. Risken finns alltså att antalet ringningar till de som idag har tacket Nej via NIX-registret faktiskt ökar.

Så frågan är om förändringen i NIX-registret är till konsumenternas fördel eller nackdel. Det återstår att se.

Dela artikeln med en kollega

Andra nyheter

Förändringar i nya dataskyddslagen

Dagens ungdomar är så mediavana att åldern bör sänkas från 16 år till 13 år för samtycke som ger företag rätten att spara och hantera konsumentens personuppgifter. Det är ett av de förslag som...

Snäv definition kan skapa problem

En för snäv definition av ”samtycke vid avtal” kan resultera i stora problem för företag och skapa en snedvriden konkurrenssituation menar DMA UK som kritiserar ICO (Motsvarighet till Datainspektionen i Storbritannien) för deras nya...

Höga böter för företag som struntade i NIX

Personer som är registrerade i spärrtjänsten NIX-telefon ska inte bli kontaktade av företag som inte givits medgivande att få kontakta personen. Detta är däremot något som två företag valt att strunta i vilket skapat...

Hårdare regler för NIX-spärrtjänst

De nya reglerna kring NIX-spärrtjänst innebär i korthet att ett medgivande enbart ska gälla i tre månader och att konsumenten måste godkänna alla företag som medgivandet ska gälla för. ” Vi gör nu en...